شبکه اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی تا به امروز کاربران متعددی را به پلتفرم خودشان جذب کرده‌اند . این شبکه‌های اجتماعی راهکارهایی را درنظر گرفته‌اند تا در عین اینکه یوزرها به صورت رایگان از سرویس ها آنها استفاده می‌نمایند , بتوانند کسب درآمدی هم داشته باشند .

تاحالا برایتان سوال پیش آمده که یک شبکه‌ اجتماعی چه طور درآمد کسب می‌کند؟ شبکه‌هایی مثل فیسبوک , توییتر و ردیت این قابلیت را در اختیار شما قرار داده‌اند تا بعداز ثبت‌نام در پلتفرمشان , به صورت رایگان از آن ها استفاده نمائید ; همانگونه که میلیاردها کاربر دیگر به صورت رایگان این عمل را انجام میدهند . ولی سوال اینجاست این پلتفرم‌ها چه‌گونه میتوانند درآمدزایی نمایند و سودآور بمانند؟

درواقع بخش اعظمی از شبکه‌های اجتماعی از روش تبلیغاتی که به شما نمایش میدهند , پول به دست میاورند . ولی این پلتفرم‌ها از روش‌های دیگری نیز برای درآمدزایی خودشان استفاده مینمایند ; از جمله سرمایه‌گذاری یا این که طرح‌های عضویت پولی . در ادامه درباره هر مورد از روش‌های درآمدزایی شبکه‌های اجتماعی توضیح میدهیم .

 

۱ – سرمایه‌گذاری جسورانه

سرمایه‌گذاری جسورانه , نوعی تامین مالی خصوصی است و بخش اعظمی از شبکه‌های اجتماعی با این روش سرمایه‌گذاری , کارشان را آغاز کرده‌اند .

سرمایه‌گذاری جسورانه وقتی اتفاق میفتد که یک شخص ثروتمند یا بانک سرمایه‌گذاری , به پتانسیل یک کسب‌وکار استارت‌آپی اعتقادوباور داشته باشد و سپس پول یا در مواردی , زمان و تخصص خودش را در آن کسب‌وکار سرمایه‌گذاری مینماید . اغلب شخص یا بانک سرمایه‌گذار , این سرمایه‌گذاری را در قبال کسب سهمی از آن کسب‌وکار انجام میدهد . هرچه سرمایه‌گذاران جسورانه سهم بیشتری در کمپانی داشته باشند , در تصمیم‌گیری‌های آن نقش پررنگ‌تری دارند . این اشخاص با این امید روی یک کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می کنند که پول سرمایه‌گذاری شده را مجددا به دست بیاورند و هنگامی که آن کسب‌وکار توسعه و گسترش پیدا کرد و سودآورتر شد , آن‌ها بتوانند بیشتر از پول سرمایه‌گذاری شده , درآمد کسب نمایند .

سپرده گذاری خطرپذیر برای کسب درآمد شبکه های اجتماعی

سایت‌هایی مثل فیسبوک و توییتر , صدها میلیون دلار از سرمایه‌گذاری جسورانه دریافت کرده‌اند . حالا امروزه می‌بینیم که سرمایه‌گذاران آن پلتفرم‌ها تصمیم‌ بسیار هوشمندانه‌ای گرفته بودند . اما در این بین می بایست این نکته را هم متذکر شد که سرمایه‌گذاری جسورانه , ریسک دارد و مدام این سرمایه‌گذاری‌ها برای رسیدن به نتیجه مناسب , پاسخ نمی‌دهند . آیا شما وقتی که فیسبوک «Thefacebook» نام داشت و فقط برای دانشجویان هاروارد در دسترس بود , حاضر بودید در آن سرمایه‌گذاری کنید؟

۲ – تبلیغات

سودآورترین راه کسب درآمد شبکه‌های اجتماعی , تبلیغات است . درواقع این پلتفرم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای کاربران اعتیادآور باشند و تعلق ایجاد نمایند . اما علتی نیز پشت این مسئله موجود هست , هرچه کاربران اعتیاد بیشتری به‌این شبکه‌ها داشته باشند و بیشتر به آنان سر بزنند , تبلیغات بیشتری برای آن ها نشان داده می‌شود و درآمد پلتفرم‌ها افزایش می یابد .

کلیه شبکه‌های اجتماعی , تبلیغات دارند از جمله پست‌های صفحه اصلی ردیت , ویدیوهای تبلیغاتی در استوری اینستاگرام و توییت‌های اسپانسری در تایم‌لاین توییتر .

انجام تبلیغات در شبکه اجتماعی برای کسب درآمد

به عنوان مثال فیسبوک را درنظر بگیرید . این شبکه اجتماعی به تنهایی در هر ماه ۲/۶ میلیارد کاربر فعال دارد . پس با توجه به تعداد چشم‌گیر کاربران در فیسبوک , شرکت‌هایی که قصد دارند کالاها و سرویس ها جدیدشان را برای فروش تبلیغ نمایند , به سراغ چنین پلتفرم‌هایی میروند .

این پلتفرم‌ها برای این‌که محصولات شرکت‌ها را تبلیغ نمایند , از آن ها پول میگیرند . هزینه تبلیغات به عوامل متعددی مربوط است , برای مثال شرکت‌ها میتوانند هزینه بیشتری به شبکه اجتماعی بپردازند تا محصولشان برای تعداد بیشتری از کاربران تبلیغ شود یا این که برای مدت زمان بیشتر , این کار صورت گیرد .

شبکه‌های اجتماعی در بحث تبلیغات هوشمندانه فعالیت می‌کنند تا کاربرانشان را از دست ندهند . به عبارت دیگر , در شرایطی‌که پلتفرم آنها پر از تبلیغات شود , کاربران کلافه می شوند یا این که از مسدودسازی تبلیغات استفاده می کنند . پس تعداد تبلیغات می بایست مطلوب باشد تا کاربران تبلیغ خدمات مورد علاقه‌شان را ببینند و با کلیک کردن روی آنها , محصول یا سرویس ها را خریداری نمایند .

شبکه های اجتماعی

۳ – فروش داده‌های کاربران

یکی دیگر از وسیع ترین منابع کسب درآمد برای پلتفرم‌های شبکه اجتماعی که بحث‌برانگیز نیز است , جمع‌آوری و فروش داده‌های کاربر است .

اما می بایست بدانیم که پلتفرم‌ها در این کسب درآمد از چه اطلاعاتی استفاده می‌نمایند . شبکه‌هایی مثل فیسبوک , توییتر , اینستاگرام , داده ها قابل شناسایی مانند شماره گوشی تلفن , نشانی ایمیل یا این که بقیه اطلاعات فردی را به شرکت‌ها نمی‌فروشند . به هرحال , بخش اعظمی از شبکه‌های اجتماعی اطلاعات متعددی می فروشند و الگوهای استفاده از آنان معین نیست .

استفاده از داده کاربری برای کسب درآمد شبکه های اجتماعی

به عنوان مثال , توییتر دسترسی توسعه یافته به API خودش را می فروشد . شرکت‌ها از طریق این API , می توانند همه توییت‌هایی را که ارسال شدند ببینند , آنها را غربال و دسته‌بندی نمایند . باید اظهار کرد حدود ۱۳/۵ درصد از درآمد توییتر از این طریق است .

مثال دیگری که میتوانیم در مورد فروش داده‌ها بزنیم , فیسبوک است . اکثر زمان ها این شبکه‌ اجتماعی به دلیل مواردی مثل رسوایی کمبریج آنالیتیکا , مورد اعتنا قرار گرفته است . ولی علی‌رغم این اتفاقات , فیسبوک داده ها کاربرانش را به صورت مستقیم در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌دهد . درواقع این شرکت‌ها‌ داده ها را برای خودشان می خواهند . این شبکه اجتماعی روی کارهایی را که در این پلتفرم انجام می‌دهید ( مثل صفحاتی که پسندیدید ) نظارت می نماید و با استفاده از اطلاعاتی که به دست می آورد , کاربرانش را دسته‌بندی مینماید تا شرکت‌ها برای تبلیغ در طبقه مورد نظرشان , پول بپردازند .

مقاله‌های دارای ارتباط :
کمبریج آنالیتیکا تعطیل شد ; آخرین بر یک رسوایی اینترنتی
فیسبوک اذن می دهد بفهمید کدام شرکت‌ها از اطلاعاتتان برای تبلیغ استعمال می نمایند

۴ – اشتراک پولی شبکه‌های اجتماعی

همگی شبکه‌های اجتماعی دوست داستنی این قابلیت را در اختیار اشخاص گذاشته‌اند تا به صورت رایگان اکانت کاربری بسازند . اما برخی از آنها قابلیت‌های اضافی دارند که پولی میباشند و استفاده کننده پس از پرداخت و با عضویت‌ پولی میتواند به آنها دسترسی پیدا نماید .

در زمینه‌ی عضویت‌های پولی می توانیم به اشتراک پرمیوم ردیت « Reddit ’ s Premium subscription» اشاره کنیم که در آن , تبلیغات برای استفاده کننده نشان داده نمیشود و وی میتواند به همگی ساب‌ردیت‌ها ( جوامعی میباشند که روی موضوع خاصی تمرکز دارند ) , نشان پروفایل و قابلیت‌های دیگر دسترسی پیدا نماید . همینطور ردیت «کوین» میفروشد تا کاربر بتواند با خریداری آن ها به کاربران دیگر در پاداش برای همکاری , «توکن»‌ بدهد .

علاوه بر این پلتفرم‌ها , ‌لینکدین پرمیوم نیز برای عضویت‌های پولی قابلیت‌های متفاوتی ارائه می دهد از جمله : دسترسی به دوره‌های یاد گرفتن لینکدین , شناسایی کسانی که پروفایل کاربر را دیده‌اند , امکان ارسال InMail به استخدام‌کنندگان و غیره .

ردیت پرمیوم برای کسب درآمد پلتفرم ردیت

ولی بخش اعظم یوزرها برای دسترسی به عضویت پولی هزینه پرداخت نمیکنند و به همین منظور اکانت اصلی رایگان است . به هر حال , شبکه‌های اجتماعی از طریق کاربرانی که برای قابلیت‌های بیشتر این پلتفرم‌ها پول می دهند , درآمد خوبی کسب می کنند .

شبکه های اجتماعی

 

۵ – هزینه‌های تراکنش‌ها و محصولات مجازی شبکه‌های اجتماعی

بعضی از شبکه‌های اجتماعی به اشخاص برای فروش یا این که کسب درآمدشان , خدمات ارائه می دهند و بابت این خدمات , کارمزد تراکنش دریافت مینمایند .

برای مثال در فیسبوک میتوانید برای خیریه پول جمع‌آوری نمایید . تا قبل از این فیسبوک برای این فعالیت , کارمزد تراکنش اخذ میکرد ; ولی اکنون این کار را انجام نمی‌دهد . ولی این پلتفرم برای کسب درآمد شخصی , مالیات و هزینه انتقال پول به خارج از کشور اخذ می کند . همینطور در‌صورتی‌که در فیسبوک چیزی را از طریق بازی یا خدمات خریداری نمائید , این شبکه اجتماعی قبل از این که مبلغ پرداخت شده به دست توسعه‌دهنده برسد , بخشی از آن را کسر کرده و برای خودش برمی‌دارد .

تصویری از گردآوری پول برای خیریه یا این که فعال‌ساز‌ی کسب و عمل از روش فیسبوک

راه و روش دیگر کسب درآمد پلتفرم‌های آنلاین , محصولات مجازی است . نمونه‌ای از این محصول ها در Tumblr دیده میگردد . این شبکه اجتماعی برای برخی از تم‌های وب لاگ هزینه اخذ میکند . علاوه بر این , ‌ قبلا فیسبوک «Gifts» می‌فروخت که از طریق آنها کاربر می‌توانست آیکون‌های سرگرم‌کننده روی پروفایل افراد قرار دهد . اما دیگر این محصول فروخته نمیشود .

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید