موزیک ویدیو های رسمی میهمان فیس بوک خواهند بود
فیسبوک موفق شده با تعدای از شرکتهای بزرگ فعال در حوزهی موسیقی قرارداد امضا کند تا پلتفرمش میزبان موزیک ویدیوهای رسمی شود . فیسبوک با این کار به رقابت مستقیم با یوتیوب میرود .
در اطلاعیهای رسمی از همکاری نزدیک با شرکتهای بزرگ حوزهی موسیقی شامل Sony Music و Universal Music Group و Warner Music Group خبر میدهد . بهواسطهی این همیاری , فیسبوک توانسته است بخش «موزیکویدئو رسمی» را به پلتفرم خود در ایالات متحده بیفزاید . موزیکویدئوهای رسمی را میتوان با مراجعه به Facebook Watch یا این که صفحات جداگانهی هنرمندان دید . کاربران میتوانند همچون دیگر ویدئوهای پلتفرم فیسبوک , با موزیکویدئوها هم تعامل برقرار نمایند . این یعنی امکان بهاشتراکگذاری و نشاندادن ریاکشن ازطریق ایموجی یا این که گذاشتن نظر زیر موزیکویدئوها موجود است .
اضافهشدن موزیکویدئو رسمی اتفاقی مهم برای فیسبوک است
و تغییری محسوس در بعضی سیاستهای غول بزرگ حوزهی فناوری را نشان میدهد . تککرانچ در گزارشی مخصوص مینویسد فیسبوک تا پیش از بهروزرسانی پلتفرمش , تنها میتوانسته نسخهی کوتاهی از موزیکویدئو هنرمندان را منتشر نماید . افزونبراین , بلومبرگ میگوید بعضی از شرکتهای حوزهی آوا اجازهی پخش تصویر را به فیسبوک نمیدادند و فیسبوک مجبور بود فقط فایل صوتی موسیقیها را دردسترس مخاطبان قرار دهد .
تغییر تحول جدید به کاربران امکان می دهد موزیکویدئوهای هنرمندان محبوبی نظیر التون جان و مایلی سایرس را سادهتر پیدا کنند و ببینند و با دوستانشان بهاشتراک بگذارند . فیسبوک گفته است می خواهد فناوریهای مدنظرش را به بخش موزیکویدئو تزریق نماید تا موزیکویدئوها بنابه سلیقهی استفاده کننده برای وی بهنمایش دربیایند . این یعنی هرچه کاربر موزیکویدئو بیشتری مشاهده نماید , فیسبوک خوبتر می فهمد فرد به چه نوع محتوایی علاقهمند است . همچنین , در آتی بهبودهایی دراین بخش اعمال خواهد کرد که از در بین آنان می توانیم به فراهمسازی قابلیت تولید پلیلیستهای مخصوص اشاره کنیم . فیسبوک میگوید تغییری که بهتازگی در پلتفرمش اعلام کرده , فعلا آغاز کار است و قصد دارد بهبودهای محسوس دیگری برای جلب رضایت کاربران اعمال نماید .
میزان سودآوری تبلیغات ویدئویی زیاد زیاد است
و همین موضوع دلیل علاقهی فیسبوک به موزیکویدئو عنوان میگردد
بلومبرگ بدین نکته اشاره میکند که علاقهی فیسبوک به محتوای ویدئویی و دقیقتر موزیکویدئو بهدلیل بیشتربودن میزان سودآوری تبلیغات ویدئویی است . فیسبوک یکی دو غول صنعت تبلیغات آنلاین بهحساب می آید و روی این حوزه بهطور ویژه متمرکز است ; بههمیندلیل , انجام تبلیغات ازطریق کلیپ میتواند درآمدهای کمپانی را ارتقاء دهد .
در جزو بیانیهی جدید می گوید پلتفرمش قرار است میزبان موزیکویدئوهای اختصاصی از هنرمندانی نامآشنا باشد . میگوید با جی بالوین , کارول جی , سباستیان یاترا , آلخاندرو فرناندس و مجموعه آوا کالیبر ۵۰ بهتوافق رسیده تا ویدئوهای آنهارا انحصاری در پلتفرم خویش منتشر نماید . علاوهبراین , قرار است بهزودی موزیکویدئو قانونی جدیدی از لیلی پانز انحصاری ازطریق پخش شود . از پخش انحصاری موزیکویدئو رسمی یکی از موسیقیدانان پانامایی با اسم Sech نیز خبر میدهد . بلومبرگ پیشتر مدعا شده بود فیسبوک میخواهد در قبال پخش انحصاری بعضی از موزیکویدئوها , بودجهی تولید آنهارا پرداخت نماید .
با اضافهکردن موزیکویدئو رسمی به حوزهای وارد شده که یوتیوب سلطهی بی نقص بر آن دارد .
موزیکویدئوها یکی از ویدئوهای محبوبی میباشند که روی پلتفرم ویدئومحور گوگل قرار میگیرند و تماشا بعضی موزیکویدئوهای یوتیوب از مرز یکمیلیارد نیز عبور مینماید . طبق ادعای گزارش سال ۲۰۱۷ مؤسسهی تحقیقاتی IFPI , یوتیوب ۴۶ درصد از بازار استریم آهنگ را در بیرون از چین دردست داراست . یوتیوب هم تاکنون بارها مدعی شده است بیش تر از یکمیلیارد نفر از طرفداران آوا به پلتفرمش رمز میزنند تا بتوانند موسیقی بیش از دومیلیارد هنرمند را گوش دهند .
فیسبوک مدتی پیش , یوتیوب در گزارشی اعلام کرد فقط در سال ۲۰۱۹ بیش از سهمیلیارد دلار به صنعت آوا پول داده است .
بااینحال , شرکتهای ناشر موسیقی اندکی تمایلشان به یوتیوب کم شده و در پی جایگزینی مناسب میباشند ; چون میگویند یوتیوب بهاندازهی کافی به آنها پول نمیدهد . فعلا مشخص نیست فیسبوک بر سر چه مبلغی با ناشران آوا بهتوافق رسیده است . فیسبوک پیشتر سابقهی عقد قرارداد با ناشران موسیقی را دارد ; ولی این قراردادها عمدتا محدود بودند .
این نخستینباری نیست که فیسبوک در حوزهی موزیکویدئو ورود میکند ; چراکه این شبکهی اجتماعی پیشتر در هند و تایلند موزیکویدئو ارائه داده بود . اضافهشدن موزیکویدئوها به فیسبوک در حالی صورت میدهد که چند ماه پیش , مایکروسافت بعداز تعطیلکردن Mixer گفت میخواهد با خدمت Facebook Gaming همکاری تنگاتنگی نماید . از ۲۲ ژوئیهی ۲۰۲۰ ( ۱ مرداد ۱۳۹۹ ) بهبعد , همگی سایتها و اپلیکیشنهای مربوط به Mixer بهصورت خودکار به Facebook Gaming ریدایرکت شدند . فیسبوک میگوید بخش تازه موزیکویدئو روی پلتفرمهای iOS , اندروید و دسکتاپ دردسترس جای دارد .